Cholesterol – skutečně náš nepřítel?

Cholesterol – skutečně náš nepřítel?

Informací není nikdy dost. Zvlášť těch, které by nám mohly napomoci k lepšímu zdraví. Nabízíme vám k přečtení velmi zajímavý článek, publikovaný v časopise Meduňka 5/2013, který napovídá, že ne vše je jen černé a bílé a leckdy je velmi těžké pochopit, co je zdraví prospěšné, a co naopak je jeho nepřítelem. Autorem je MUDr. Ludmila Eleková.  Je hodně obsáhlý, ale stojí za přečtení.

Bojíte se zvýšeného cholesterolu? Bojíte se, že dostanete infarkt nebo mrtvici? Snažíte se nejíst tuky, aby vám cholesterol klesl nebo za tímto účelem berete léky? Jíte rostlinné tuky ze strachu, že požívání živočišných tuků povede ke zvýšení hladiny vašeho cholesterolu? Domníváte se, že cholesterol v potravě souvisí s jeho hladinou v krvi? Pokud jste na tyto otázky odpověděli ano, svému organismu neprospíváte….

Cholesterolová lež

Cholesterol se dostal do situace viníka, přestože nic neprovedl. Naopak, velmi nám slouží. Bez cholesterolu bychom prostě a jednoduše velmi rychle zemřeli. K čemu ho potřebujeme? Tvoří všechny buněčné membrány, je prekurzorem hormonů a vitamínu D, účinkuje jako antioxidant.

Částice lipoproteinů (LDL) jsou vytvářeny ve vašich játrech a jejich funkcí je transport v tucích rozpustných živin k buňkám. Když se naruší tvorba a koloběh cholesterolu a dalších krevních tuků, zásadně se naruší fungování celého organismu. Buňky strádají nedostatkem vitamínů, hormonů, trpí oxidativním stresem. Cholesterol je naprosto nezbytný pro vývoj a fungování nervového systému, mateřské mléko ho obsahuje velké množství.

Jak to, že přestože naši předkové jedli především živočišné tuky, tučné maso, sádlo, máslo a smetanu – a tyto potraviny byly vždy vysoce ceněny – netrpěli na srdečně-cévní nemoci? Jak to, že těmito nemocemi netrpí současné populace živící se převážně živočišnou stravou? Výskyt srdečních nemoci stoupal se zvýšením spotřeby nenasycených rostlinných tuků a snížení spotřeby živočišných tuků.

Ne, nespletla jsem se, čtete správně. Proč je cholesterol tak démonizován a proč jsou léky na jeho snížení (s mnoha vážnými vedlejšími účinky) předepisovány i mladým lidem jen s mírně zvýšenou hladinou cholesterolu?  Myšlenku, že živočišné tuky způsobují srdečně-cévní nemoci, zpopularizoval americký biolog (ne lékař) Ancel Keys. Jeho první práce, ve kterých předložil teorii, že srdeční nemoci jsou způsobené živočišnými tuky a cholesterolem, byly vědeckou obcí odmítnuty. On se za každou cenu snažil dokázat, že má pravdu a jeho snaha se hodila výrobcům margarínů. Najali ho na propagaci jejich výrobků a argumentem bylo, že máslo a jiné živočišné tuky jsou škodlivé. Americká kardiologická asociace silně závislá na financích od výrobců rostlinných olejů postupně začala tvrdit totéž co Keys. Začali propagovat margaríny.  Keys v původních experimentech nepoužíval živočišný tuk, ale částečně ztužený rostlinný tuk, obsahující vysoké procento transmastných kyselin. Keys dal rovnítko mezi živočišný tuk a nasycený tuk. Výrobci zcela vědomě obešli fakt, že margaríny obsahují transmastné kyseliny a jsou fakticky nasycené, zaměřili se na zdůraznění původního zdroje, údajně zdravého rostlinného oleje a tvrdili, že jejich rostlinné tuky jsou zdravé.

V celé té záležitosti bylo prostě příliš mnoho peněz, aby se mohla prosadit vědecká pravda. Skutečností je, že srdečně cévní nemoci STOUPALY se STOUPAJÍCÍ spotřebou rostlinných tuků a KLESAJÍCÍ spotřebou živočišných tuků. Problém s rostlinnými tuky je jejich citlivost k oxidaci (žluknutí) a nízký kouřový bod. Naši předkové věděli, proč smažili na sádle nebo loji.

 V určitém bodě se do toho vložily statiny. Snem managementu a akcionáře jakékoli farmaceutické firmy je lék, který lze předepisovat zdravým lidem. Statiny splnily tento sen. S jednoduchou teorií o ucpávání tepen cholesterolem a zázračnou pilulkou měly být zachráncem životů. Jenže je tomu skutečně tak? Existují studie, které prokazují snížení rizika infarktu během několika let v důsledku snížení hladiny cholesterolu, ovšem neprokazují snížení celkové úmrtnosti. Užívat statiny s nadějí, že si prodloužíte život, je nesmysl. Dlouhodobé prospektivní studie starších lidí ukazují, že ti s vyšší hladinou cholesterolu žijí o cca 4,5 roku déle. Statiny vám život zkrátí a znepříjemní. Zvýší riziko cukrovky, srdečního selhání, demence, nervových poruch, poškodí svaly a klouby…

Metabolismus cholesterolu

Abychom to pochopili, musíme si povědět něco o metabolismu cholesterolu. Když sníme tuk, cestuje ve formě chylomiker a triglyceridů, malých částic tuku ze střeva do jater. V játrech (sk: v pečeni ) jsou syntetizovány částice LDL (= Low Density Lipoprotein = lipoprotein o nízké hustotě). Je to kapička tuku a v tucích rozpustných látek, obalená bílkovinnou vrstvou. V této vrstvě se nachází značky, informace pro buňky, aby si LDL uměly odchytit z oběhu a využít jeho obsah. „Vycucnutím“ obsahu LDL buňkou se z něj stane HDL (= High Density Lipoprotein = lipoprotein o vysoké hustotě). Je to logické, tuk je lehčí než bílkovina, tj. úbytek tukového obsahu zvýší hustotu, HDL cestuje z buněk zpět do jater, kde je odchycen a přeměněn na LDL, a tak to jde pořád dokola. Za normálních okolností, když vše probíhá hladce, je poměr LDL ku HDL menší než 3 a hladina triglyceridů (TAG) je normální. Podstatný je právě ten poměr, nikoli absolutní hodnota celkového cholesterolu. Člověk s vyšší hladinou celkového cholesterolu, ale nízkým poměrem LDL:HDL má zdravější lipidový profil než člověk s normální hladinou cholesterolu, ale nepříznivým poměrem LDL:HDL.

Co naruší tento koloběh? Tři základní děje:

1. Vysoký příjem látek, které nutí játra k vyšší produkci LDL

LDL je pak víc, než buňky dokáží využít. Cukry, zejména glukóza a fruktóza, musí mít přesně regulovanou hladinu v krvi (viz dále). Hladina glukózy je regulována inzulínem a játra v této regulaci hrají vedlejší roli. Hlavní problém pro játra a cholesterol je fruktóza. Odkud se bere? Podle názvu jde o cukr v ovoci, ale v té podobě a běžné konzumaci nevadí. Hlavním zdrojem fruktózy je klasický cukr- sacharóza, je tvořen jednou molekulou glukózy a jednou molekulou fruktózy. Vyhnout se cukru dá docela práci. Nejde jen o čistý cukr, jde o jakékoli zpracované potraviny, najdete ho dokonce i v uzeninách! Tělo nemůže nechat fruktózu jen tak plout v krevním oběhu. Cukry mají schopnost se vázat na bílkovinné molekuly, enzymy, kolagen apod., a způsobují jejich glykaci. Pro tyto produkty existuje zkratka AGE = advanced glycation end-products, neboli koncové produkty glykace. Zkratka AGE (anglicky „věk“) je velmi příhodná, protože tvorba těchto AGE je jednou z příčin stárnutí. Právě díky vyšší tvorbě AGE při vyšší glykemii diabetici rychleji stárnou.

Takže co si vaše tělo počne s nadbytkem fruktózy? Přemění ji na tuk. Ano, tloustneme z cukrů, ne tuků. Játra začnou fruktózu vychytávat. Dochází-li k tomu dlouhodobě, játra ztuční, vyrobíme si vlastní foie gras. Přesně tak se totiž foie gras vyrábějí, husy se cpou nadbytkem sacharidů a omezí se v pohybu, přesně to se sebou dělají mnozí naši spoluobčané.

Játra vychytají fruktózu, přemění ji na tuk a umístí ji do částic LDL cholesterolu, opatří adresou „tuková tkáň, k uskladnění“ a vypustí do oběhu.

Takže základním krokem ke snížení zvýšeného cholesterolu je snížit přísun cukrů. Tj. cukru, sladkostí, hotových potravin, limonád, uzenin, ale i pečiva, těstovin, mouky, rýže apod.

2. Poškození LDL glykací.

Poškozené molekuly LDL jsou jen obtížně vychytávány buňkami, krouží dál a dál v krvi. Poškozené molekuly také nejsou schopny přenést tolik obsahu, proto jich játra produkují víc. Řešení viz bod 1.

3. Poškození oxidací

Platí totéž jako v bodě 2. Příjem nevhodných tuků, zejména ztužených rostlinných, transmastných kyselin nebo oxidovaných tuků naruší hladkou tvorbu LDL v játrech, produkují poškozené molekuly. Důsledky viz bod 2.

Jak vidíte, hladina krevních lipidů nestoupá v důsledku vysokého příjmu živočišných tuků včetně cholesterolu, ale z něčeho úplně jiného. Játra denně vyrobí až 2 gramy cholesterolu, v potravě ho přijímáme cca 300 mg. Již tento nepoměr ukazuje, že snížení cholesterolu v potravě např. o 100 mg nemůže nic moc změnit.

Chvála zeleniny

Takže druhým základním krokem ke snížení cholesterolu je volba tuků. Nyní zbořím jeden téměř stoletý mýtus. Cholesterol a jiné živočišné tuky v potravě nemají vliv na hladinu lipidů v krvi. Chcete mít dobrý lipidový profil? Kupujte a jezte výhradně (nebo téměř výhradně) jen základní potraviny. Nekupujte průmyslově zpracované potraviny. Máte-li při stávajícím příjmu sacharidů (a velmi bych vám radila spočítat si, kolik jich ve skutečnosti přijímáte) špek na břiše, cukrovku, vysoký tlak nebo cholesterol, můžete se vsadit, že bez ohledu na kolik sacharidů přijímáte, je jich víc, než na co jste geneticky vybaveni. Musíte prostě ubrat.

Ale nebudete ubírat tím, že budete jíst miniporce příloh a hladovět. To prostě nevydržíte a je to důvodem, proč žádný diabetik nedrží oficiální dietu, ta se totiž držet nedá. Chybí tam základní zdroj sacharidů, který zasytí, nezvýší hladinu cukru v krvi, dodá vlákninu a podporuje koloběh cholesterolu — zelenina. Zelenina by měla být hlavním zdrojem sacharidů pro člověka s metabolickým syndromem.

100 g chleba nebo jiné škrobové přílohy obsahuje až 40 g sacharidů. Stejné množství zeleniny obsahuje průměrně 5-10 g sacharidů. Kilo zeleniny najednou nesníte, budete mít problém zvládnout 400g (pytlík mražené zeleniny). Výměnou krajíce chleba za sáček zeleniny ušetříte velké množství sacharidů. Zeleniny můžete jíst, co hrdlo ráčí, měla by být součástí každého jídla. Vyhněte se umělým tukům, všem ztuženým, poloztuženým, i když jsou v krásné krabičce s veselým srdíčkem na obale. Je to jen reklamní trik. Vyhněte se běžným olejům, těm světlým, v obyčejných lahvích za pár korun. Bez chuti a zápachu. S původně zdravým olejem ze semen (zdravým v podobě semen) se při výrobě děly takové věci, že kdybyste to viděli, nevzali byste ten tuk do úst.

 Jezte dost tuků, nešetřete jimi. Klidně si namažte chleba sádlem nebo máslem, dejte olivový olej do základů polévky, nalijte na salát. Jezte vejce, obsahují lecithin, který hladinu cholesterolu snižuje. Jezte i tuk z masa, ale bez knedlíků. Jezte kokosový tuk. Smažte jen výjimečně a vždy na termostabilním tuku (sádle, přepuštěném másle, palmovém oleji, olivovém oleji). Jezte oříšky a semínka, zejména lněné semínko a lněný olej. Jezte ryby a rybí tuk.

Mléčné tuky

Kromě másla ale nedoporučím jiné mléčné tuky, kromě občasné smetany. Důvodem je pasterizace. Máte-li ale možnost sehnat nepasterizované mléko od krávy a nemáte na něj alergii, dopřejte si ho. Zejména pro děti jsou vejce a máslo nenahraditelné. Životně důležitá potřeba cholesterolu a některých mastných kyselin pro vývoj mozku a hormonů u dětí znamená, že by děti neměly jíst vegansky. Cholesterol se nachází pouze v živočišných potravinách. Mateřské mléko ho obsahuje značné množství, kromě toho obsahuje kyselinu laurovou, která má mj. antimikrobiální vlastnosti. Také zvyšuje hladinu „hodného“ HDL. Kromě mateřského mléka je obsažena v kokosovém oleji.

Nejezte západní sójové výrobky, sójové „mléko“, maso, olej, samotné boby. Obsahují látky poškozující štítnou žlázu. Tradiční východní fermentované sójové výrobky jsou vhodné (tofu, tempeh, natto, miso, sójová omáčka).

Opuštění tradičních tuků

 Důvody, proč máme epidemii metabolického syndromu se všemi jeho symptomy (nadváha břišního typu, zvýšení krevního cukru, tlaku, lipidů a kyseliny močové), jsou tedy opuštění tradičních tuků, jejich náhražka syntetickými nebo tepelně nestabilními rostlinnými oleji, vysoký příjem cukrů. Tato nerovnováha vede ke zvýšení syntézy LDL v játrech, poškození LDL molekul oxidací a glykací. Takto poškozené molekuly neplní svou funkci a hromadí se v plazmě.

A co cholesterolové plaky? Nejsou tvořeny normálním cholesterolem, ale hlavně makrofágy, které se snaží likvidovat oxidovaný LDL. Poslední poznatky ukazují, že právě a výhradně oxidovaný LDL je nebezpečný. Primárním impulsem k tvorbě plaku je zánět cévní stěny, způsobený např. právě glykací a oxidací.

A na závěr: hýbejte se, používejte svaly. Svaly používají tuky jako okamžité palivo a také pálí cukry. Dostatek svalů znamená mít rychlý metabolismus, pálíte víc, i když ležíte.

_______________________________________

Copak na to říkáte? Zajímavé čtení, že? :-)

Můžete si též přečíst článek publikovaný na novinky.cz: http://www.novinky.cz/zena/zdravi/328124-moderni-zabijak-cholesterol-strasi-mnohdy-zbytecne.html


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>